- Toyota wil zijn oudere auto’s duurzamer maken door ze te voorzien van nieuwe onderdelen.
- CEO Akio Toyoda van de Japanse autofabrikant gaf dit vrijdag aan tijdens een autobeurs in Japan.
- Toyota kreeg eerder kritiek op de trage uitrol van elektrische modellen.
- Lees ook: Dit moet je weten over de nieuwe Toyota Prius.
De Japanse autofabrikant Toyota wil auto’s verduurzamen, zonder dat je een nieuwe auto hoeft te kopen.
CEO Akio Toyoda van Toyota zei vrijdag dat het bedrijf een strategie van “conversie” toepast, waarbij oudere auto’s worden omgebouwd tot duurzamere modellen. Dit hoopt Toyota klaar te spelen door bepaalde onderdelen in de wagens te vervangen, schrijft Associated Press.
Akio Toyoda is de kleinzoon van oprichter Kiichiro Toyoda van de Japanse autoreus. Hij sprak vrijdag op een branche-evenement, waar hij bekendmaakte dat Toyota werkt aan het integreren van duurzame technologieën in oudere auto’s. Denk hierbij aan brandstofcellen en elektrische motoren. De CEO wil op deze manier een versnelde gang richting elektrisch rijden realiseren.
“Ik wil geen enkele autoliefhebber achterlaten,” zei Toyoda tijdens de Tokyo Auto Salon, aldus AP.
De nieuwe strategie markeert een belangrijke stap voor Toyota, dat tot dusver achterbleef op het gebied van de ontwikkeling van elektrisch aangedreven voertuigen.
Toyota kreeg eerder zware kritiek te verwerken vanwege de trage uitrol van elektrische modellen. Het bedrijf had onder meer problemen met de hoge productiekosten van de auto's.
Ook zou Toyota ervan overtuigd zijn dat sommige markten, in het bijzonder in de Verenigde Staten, nog niet klaar zijn voor dit type auto, schreef zakenkrant The Wall Street Journal.
Toyota: focus op hybride auto's
Toyota heeft zich vooral gericht op alternatieven voor volledig elektrische auto's. Het bedrijf focust op hybride auto's die rijden op een mix van benzine en elektriciteit. Ook experimenteert Toyota met waterstofauto's.
Het Japanse autoconcern is toonaangevend op de markt voor hybride auto's, maar dat doet bij sommigen de wenkbrauwen fronsen. Critici menen dat Toyota dit vooral doet om geen bredere switch richting elektrisch rijden te hoeven maken, schrijft AP.
Topman Toyoda zei tijdens het evenement dat "regelgeving heeft geleid tot een race [onder autoproducenten] om elektrische voertuigen zo vroeg mogelijk uit te brengen", maar dat "dit niet Toyota's benadering" is, meldde The Wall Street Journal.
Toyota stelde zich eind 2021 wel ten doel om 3,5 miljoen elektrische auto's te produceren in 2030. Toentertijd kondigde Toyota ook aan om alle modellen van zijn Lexus-serie elektrisch te maken in de VS, China en Europa tegen 2030.